
Hoezo schools leren op kinderopvang?!
Geplaatst op 22 augustus 2016
Door:
Sanne Bosmans, orthopedagoog, en Nathalie Camacho pedagoog,
zijn de oprichters van het pedagogisch adviesbureau Forsa (www.versterkdeopvoeding.nl).
Zij geven onder andere opvoedevents op 3 en 4 oktober,
om pm'ers in de kinderopvang te inspireren om een pedagogische omgeving te creëren
wat gericht is op het versterken van de autonomie.
Schools leren integreren in de kinderopvang hoeft helemaal niet.
Jonge kinderen leren per definitie in de kinderopvang,
doordat ze een warme, veilige, onvoorwaardelijke en open sfeer ervaren.
Recent kopte het AD:
Crèche gaat kinderen beter voorbereiden op basisschool.
Deze aanname slaat de plank mis, aldus Sanne Bosmans, orthopedagoog bij Forsa.
Kinderen kun je niet voorbereiden op school of leren.
Baby's, dreumesen en peuters leren per definitie.
Dit doen ze bijvoorbeeld door dingen in hun mond te stoppen, door zandkastelen te bouwen,
als riddertje samen spelen, door samen te eten, of als ze samen ruzie maken en het weer goed maken.
Kinderen zijn net kleine onderzoekers.
Jonge kinderen zijn van binnenuit nieuwsgierig naar het leren van nieuwe dingen.
Binnen de kinder'opvang', wat dus per definitie meer is dan opvang,
is er vaak een rotsvast vertrouwen in de natuurlijke ontwikkeling van het kind.
Het uitgaan van intrinsieke motivatie heeft zo'n grote invloed.
Vanuit dit sterke geloof, hoeven we alleen maar omstandigheden te scheppen,
waarin kinderen ontplooien wat in aanleg aanwezig is.
Veilige sfeer
Deze omstandigheden biedt de kinderopvang al in grote mate,
door te voldoen aan de behoefte van relatie van kinderen.
Zoals het scheppen van een onvoorwaardelijke, open, warme en veilige sfeer.
De over grote meerderheid kinderen op de groep voelen dat ze erbij horen en
kunnen rekenen op de steun van de pm'er als zij het moeilijk hebben.
Pm'ers hebben een grote invloed op de kwaliteit van relaties.
Simpelweg door te luisteren, vertrouwen te bieden, nabijheid te bieden als het nodig is,
het goede voorbeeld te zijn, uit te dagen en te ondersteunen.
Het voldoen aan de behoefte van relatie is een pedagogische voorwaarde voor het leren.
Natuurlijk kunnen we binnen de kinderopvang nog
beter worden in het kijken naar en het voldoen aan de behoefte van relatie.
Net zoals kinderen, hebben we iedere dag de mogelijkheid om te leren.
Maar het rotsvaste vertrouwen in de natuurlijke ontwikkeling en de grote invloed die pm'er uitoefenen op de kwaliteit van relaties,
bieden al een zeer goede voorbereiding op de schoolse periode.
Of beter gezegd, scheppen ultieme voorwaarden voor te leren, oftewel te ontwikkelen.
http://stadsbladutrecht.nl/nieuws/hoezo-schools-leren-op-kinderopvang-1.6284262
|